Maak kennis met onze nieuwe postdoctorale onderzoekers

Elk jaar kunnen we rekenen op de steun van FWO om uitmuntend onderzoek te doen. Dankzij deze steun zullen de volgende collega's vanaf oktober starten met hun Post-Doc.

IMO Shoot 2021 23 IMO Shoot 2021 23

Dr. Siegmund Bernhard

Bernhard Siegmund

Goedkope materiaaldetectie voor toepassingen met weinig licht

Is het mogelijk om verspilling in de hele productie-industrie te verminderen met één enkele aanpak? Infraroodcamera's maken het mogelijk om op afstand de chemische samenstelling van veel materiaalklassen te bepalen en zo producten van lage kwaliteit te sorteren bij de eerste procesafwijking. De hoge kosten van zulke camera's beperken echter vaak het gebruik ervan voor real-time kwaliteitscontrole.

Dr. Bernhard Siegmund wil een nieuwe aanpak demonstreren - meer dan 10 keer goedkoper dan conventionele infraroodcamera's. FWO heeft hem onlangs een senior postdoctoraal beurs toegekend om organische halfgeleiders te integreren in gewone goedkope camera's, zoals die bijvoorbeeld te vinden zijn in smartphones.

Met de steun van de onderzoeksgroep "Organic Optoelectronics" (Prof. Dr. Koen Vandewal, imo-imomec & Universiteit Hasselt), zal hij zich toeleggen op de ontwikkeling en optimalisatie van de sensoren naar ultralage ruis (driejarig project "SOFIA", start 10/2023).

"Deze nieuwe sensoren zullen vooral interessant zijn voor het betrouwbaar detecteren van materialen onder omstandigheden met weinig licht, zoals bijvoorbeeld het geval is in hogesnelheidsproductielijnen in de voedselverwerking, farmacie, chemische industrie en andere productiesectoren" - Projectleider Dr. Siegmund

Dr. Alessia Pancaro

Meer informatie over haar onderzoek volgt binnenkort.

Dr. Hamid Hamed

Meer informatie over zijn onderzoek volgt binnenkort.